Blanke ark–nytt liv

spireEt helt nytt kapittel i mitt liv startet den dagen min kone spurte meg; kanskje du burde ta ett år på Ål folkehøyskole og lære deg tegnspråk?
Det var en dag på forsommeren 2013. Det spørsmålet hadde rullet rundt i mitt eget hode en stund.
Jeg kunne ikke få meg selv til å spørre min kone om det. Vi har to hjemmeboende barn, 8 og 2 år. Den yngste er mye syk og sover elendig om nettene.
Følte ikke at det var rettferdig mot min kone å si: “jeg må reise bort ett år og gå på skole mens du blir hjemme og tar deg av 2 barn, full jobb og hjemmet.”
Men siden hun spurte meg først, og jeg forsikret meg om at hun mente det alvorlig, var ikke veien lang til å si; Ja, jeg trenger det! Jeg tenkte jo samme tanken selv!

Jeg vet det er beintøft, hun er nå i praksis alenemor med alle de tunge løftene det innebærer. Jeg kan ikke si annet enn at jeg er en heldig mann som fant meg en så fantastisk kone. Det er stor kjærlighet i praksis!

Jeg er nå nesten 3 måneder inne i skoleåret og lærer meg tegnspråk så det gjør vondt i kropp og hode.

I månedene som kommer er mitt mål med denne bloggen å skrive mer om prosessen jeg er inne i, det “nye” livet mitt, og alt det jeg opplever og tenker rundt dette med å flytte fra min kone og mine barn for å tilegne meg et funksjonelt språk og en ny identitet.

Mye kommer til å handle om tegnspråk (tegnspråk er IKKE offisielt pr. idag, såvidt meg bekjent), fordi det er mitt nye sosiale hjulnav (går ikke an å si bare “NAV” lenger).

Først vil jeg så kort som mulig fortelle om min bakgrunn og hvorfor du leser dette i dag:

Jeg ble alvorlig syk når jeg var 1 år gammel, og resultatet av (enten) sykdommen / (eller) antibiotikaen gjorde at jeg var sterkt tunghørt. Ingen andre i min familie hører dårlig.
På 70-tallet ble “spesialskoler” sett på en annen måte enn i dag. Den ganger ble de sterkt forbundet med stigma som gikk ut på at døve som brukte tegnspråk ble undertrykt, mobbet, skjøvet tilside, oversett og på andre måter klassifisert som annenrangs. Derfor valgte mine foreldre at jeg skulle få muligheten til å gå i vanlige skoler sammen med vanlig hørende barn.

Jeg grep muligheten og det gikk bra lenge. Jeg klarte meg. Så når jeg var kommet i 20-årene, skulle jeg begynne å studere informatikk. Da ble det full stopp. Jeg ble utslitt på 6 mnd, kraftig syk av et svekket immunforsvar. Klarte såvidt å fullføre studieåret, slik at jeg fikk med meg studiepoengene.

Deretter fikk jeg litt hjelp av NAV (het ikke NAV den gangen) til å finne en jobb. Var heldig og fant et lokalt basert datafirma der jeg fikk lov til å utvikle meg.

Etterhvert ble det nye jobber og klatring på karrierestige, jeg var dyktig og tilpasset meg raskt, samtidig med at jeg lærte meg selv faget.
Men så ble det etterhvert mer enn jeg klarte å bære. Hørselen ble svekket uten at jeg forsto det selv. Jeg ble mer sosialt isolert, både sammen med familie og i jobbsammenheng. Finansuroen (den såkalte “dotcom”-krisen) satte meg utenfor arbeidslivet i 2001. Etter det klarte jeg ikke få fotfeste igjen.

Etter noen turbulente år, gjorde jeg et siste forsøk i 2005 med hjelp fra NAV og Telenor sitt Open Mind-prosjekt. Det gikk bra en stund, men 3 mnd før jeg fikk fullført programmet (og hadde gode utsikter til å få meg jobb), ble jeg helt utbrent. Alt bare gikk i stå.

Da kom tanken om CI. Det er en egen blogg.

Etter flere år (alt for mange!) viser det seg at jeg er en av de få som ikke klarer å leve et normalt liv med masse lyd ved hjelp av CI.

Og da måtte det tenkes nytt. Tegnspråk.

One response to “Blanke ark–nytt liv

  1. Tilbaketråkk: Starting a new blog–in Norwegian | Becoming Deaf in Norway 2007·

Legg igjen en kommentar

